Tuesday, July 7, 2009

jiwa penuh kerinduan...





Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pembaca-pembaca blog yang sangat... sangat... sangat budiman...

Jiwa penuh kerinduan... itulah gambaran raut wajah Si Khalil yang berpisah dengan ibunya buat seminggu nie. Ibu Si Khalil nie (merangkap bini aku ler) kena pegi kursus plak kat Pulau Pangkor seminggu. Naper laa diaorg nie buat kursus jauh2 macam ler kat area PJ nie tak de tempat best2. Jangan marah yer wahai bos bini aku. Aku gurau jer... So, apa lagi... Akulah ayah dan akulah ibu. Baru hari nie aku tahu betapa besar dan beratnya tanggungjawab seorang ibu menjaga serta mendidik anaknya. Teringat aku kat mak aku... hua... hua... hua... Macam mana ler yer mak aku besarkan aku dulu2... Parut kat badan dah cukup membuktikan yang aku nie memang 'hero'(baik sikit dari hantu jer). Cakap jer parut kat mana aku tak der? lutut, paha, betis... kepala tak yah cakap ler... bersepah... cuma parut kat muka jer kena jerawat. Hehehe... Kerana parut jerawat tuu ler yang membuatkan aku hensem sampai ke hari nie. Tapi pendek kata aku memang buat 'buas tahap gaban' ler. Si Khalil nie kira sopan lagi ler. Walaupun aku nie buas tapi mak aku tetap sabar memelihara aku dengan penuh kasih sayang sampai ler hari nie walaupun aku dah ada anak (nak masuk 2 dah). Sifat seorang ibu yang dikurniakan Allah SWT sebagai seorang yang penyabar serta penyayang membuatkan si anak akan ingat jasa ibunya sampai mati. Bila aku ingat balik jasa ibu aku rasanya sampai sekarang aku belum dapat balas walaupun aku tahu yang ibu aku tak mahu akan balasan. Ibu aku bukan nyer tak garang, garang gak... kena rotan tu biasa ler. Cakap jer rotan jenis apa aku tak penah kena... Paip getah, ranting pokok... tapi klau mak aku tak buat cam tu tak tau plak aku jadi aper skarang nie. Mungkin alif ba ta pun aku tak kenal rasanya. Klau dia suruh gi mengaji ler aku paling liat sebab time mengaji tuu petang. Kul 3-6 petang plak tu. Time cerita Suria perkasa hitam, gaban, ultraman, ninja turtle sedang rancak berperang. Bila sampai jer umah tok guru anak dia plak dok tengok kat dalam bilik. Kitaorang apa lagi, roket ler gi umah mamber aku sorang lagi. Sedang asyik tengok si ninja turtle lima ekor nie menyelamatkan ibu kota negaranya dari diserang... terasa panas jer telinga aku kena tarik ngan ibu aku. Apa lagi sampai umah ler baru lepas. Tak abis disitu jer, sambung lagi dengan bebelan yang bertubi-tubi sehingga memakan masa hampir setengah jam. Lastly, mak aku nangis... Kenangan ni ler yang aku ingat sampai hari ni dan InsyaAllah sampai bila2... Opppssss... Khalil dah bunyi suara tuu. Nak susu kot. Pendek kata 'Besar sungguh pengorbanan seorang ibu' Setakat ni dulu karangan darjah 6 aku. Wassalam...

No comments:

Post a Comment